Generelle vilkår





1.Generelt


Vi som leverer nettsiden www.homeroom.no er en del av Ellos Norway AS, org. nr. 832005622, 501 10, Borås, Sverige. Med benevningene ”vi, våre, vårt og oss” nedenfor betegnes Homeroom.For å kunne registrere en kundekonto hos oss, søke om kreditt eller for å kunne kjøpe produkt(er) via vår nettside må du ha fylt 18 år. Om du er under 18 år må du ha foresattes godkjenning. Gjennom kjøp av
produkt(er) fra vårt sortiment, tegning av forsikring via oss, søknad om kreditt, registrering av kundekonto hos oss, bruk av noen av våre tjenester på vår nettside og/eller bruk av noen av våre mobiltelefonapplikasjoner, godkjenner du våre til enhver tid gjeldende generelle vilkår, og bekrefter dermed at opplysningene du oppgir om deg selv, er riktige.

Vi forbeholder oss retten til å endre disse vilkårene hvis det er grunner til dette, uten å varsle deg på forhånd. Versjonen av vilkårene du godtar når du bestiller gjelder for kjøpet ditt.


1.1 Firmainformasjon



Telefon kundservice:
63 00 18 20


E-postadresse kundeservice:
customerservice@homeroom.no


Åpningstider kundeservice:
Mandag til fredag: 7:30 - 19:00.


Chat:
Du finner vår chat ved å klikke på "chat-ikonet" i høyre hjørne på vår nettside. Hvis ikonet ikke vises, er chatten for øyeblikket ikke tilgjengelig.


Kontaktskjema og de vanligste spørsmålene og svarene våre finner du i vår FAQ


Besøksadresse kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige


Organisasjonsnummer:
832005622




2. Priser og avgifter


Våre priser og avgifter kan endres av omstendigheter som vi ikke hersker over, for eksempel vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endret moms. Moms på 25% er inkludert i alle priser. Dersom momsen skulle endres, forbeholder vi oss retten til å justere våre priser med tilsvarende beløp. Det kommer ingen toll i tillegg på produktene du handler fra oss.



2.1 Fraktavgifter


Det meste av vårt sortiment sendes direkte fra ulike varehus og leverandører. Derfor kan din bestilling deles inn i flere pakke og flere leveranser. Fraktavgift debiteres per pakke og er basert på vekt og volum på hver enkelt pakke. Den totale fraktkostnaden, leveringsmåte og leveringstid for din bestilling vil du se når du har oppgitt leveringsadressen din i kassen. Normalpakke med maksvekt 20 kg kan leveres til utleveringssted eller til pakkeboks, det er imidlertid visse begrensninger på grunn av størrelsen. Øvrige leveringer skjer enbart med hjemlevering. Vi leverer ikke til Svalbard.



Normalpakke:

Utleveringssted 0-20 kg:  49 NOK

Postkasse 0-20 kg:  49 NOK

PostNord pakkeboks 0-20 kg:  49 NOK

Posten pakkeboks 0-20 kg:  59 NOK


Normalpakke - hjemlevering:

0-5 kg:  199 NOK

5-10 kg:  299 NOK

10-19 kg:  399 NOK



Varer med større vekt eller volum – hjemlevering til tomtegrense/gateplan:

10-35 kg:  599 NOK

35-50 kg:  699 NOK

Over 50 kg:  749 NOK




2.2 Returfrakt og andre avgifter



Returfrakt normalpakke:  55 NOK

Returfrakt for varer med større vekt eller volum: 450 NOK

Avgift for uavhentet pakke/ikke mottatt levering: 199 NOK




3. Leveringsmåte


Det meste av vårt sortiment sendes direkte fra ulike varehus og leverandører. Derfor kan din bestilling deles inn i flere pakke og flere leveranser. Fraktavgift debiteres per pakke og er basert på vekt og volum på hver enkelt pakke. Den totale fraktkostnaden, leveringsmåte og leveringstid for din bestilling vil du se når du har oppgitt leveringsadressen din i kassen. Normalpakke med maksvekt 20 kg kan leveres til utleveringssted eller til pakkeboks, det er imidlertid visse begrensninger på grunn av størrelsen. Øvrige leveringer skjer enbart med hjemlevering. Vi leverer ikke til Svalbard.

Velg leveringsmåte og sørg for at kontaktinformasjonen og adressen din er korrekt før du fullfører kjøpet, da disse ikke kan korrigeres etter at bestillingen er lagt inn. Ønsker du å bestille til en annen adresse enn folkeregistreringsadressen din kan dette kun gjøres mot kortbetaling, du finner mer informasjon om dette i vår FAQ. Kjøpet kan kanselleres om levering er vesentlig forsinket. Vi har følgende leveringsmåter:



Hjemlevering uten krav om signatur - normalpakke

For 49 NOK får du levering av små/lettere pakker direkte hjem til din postkasse av PostNord. Får pakken ikke plass i postkassen leveres den ved ytterdøren istedenfor. Du får en avisering av PostNord både når de kjører ut med pakken og når leveransen er utført.



PostNord pakkeboks - normalpakke

For 49 NOK får du levering med Postnord til pakkeboksen du har valgt. Du får beskjed via PostNord App og via sms/epost.



Utleveringssted - normalpakke

For 49 NOK får du levering direkte til valgt utleveringssted av PostNord. Tilbys for pakker som veier 0-20 kg med en maksimal lengde på 140 cm. Du får beskjed via PostNord App og via sms/epost.



Pakke i postkassen - mindre normalpakke

For 49 NOK får du levering direkte til postkassen eller utenfor/på døren din av Posten/Bring. Dersom postkassen er låst/ full må pakken hentes på ditt lokale utleveringssted. Tilbys for små/lette pakker opptil 5 kg.



Posten pakkeboks - normalpakke

For 59 NOK får du levering til pakkeboks av Posten/Bring. Pakken kan spores og du varsles om at pakken er ankommet via sms eller Posten appen. Tilbys for pakker som passer i en pakkeboks.



Hjemlevering - normalpakke

Fraktavgiften er basert på pakkens vekt og koster fra 199 NOK. Leveres direkte hjem til din dørr av PostNord. Pakken kan leveres selv om du ikke er hjemme, valget gjøres i forbindelse med valg av leveringstid. Hvis pakken blir levert ved døren din uten signatur, er du ansvarlig for pakken fra og med at sjåføren har forlatt leveransen.



Hjemlevering - varer med større vekt eller volum

Større eller tyngre varer leveres alltid hjem til deg av PostNord. Fraktavgiften er basert på varens vekt eller volum og koster fra 599 NOK. Hjemlevering krever at du bor langs kjørbar vei. Levering skjer til tomtegrensen dersom du bor i villa, eller til eiendommens inngang dersom du bor i leilighet (innbæring tilbys ikke). Du blir varslet via sms og kan velge dag og tidsintervall for leveringen. Husk at du må være hjemme for å motta leveringen. Om du har bedt om at leveringen ska leveres ved ytterdøren uten underskrift har du selv ansvaret for pakken etter at sjåføren har levert leveransen.






4. Betalingsmåte


Vi bruker Elpy som betalingsløsning når du handler hos oss. Elpy er et varemerke som, i likhet med Homeroom, tilhører Ellos Group. Elpy er et samarbeid mellom Resurs Bank og Ellos Group med sikte på å muliggjøre enkle betalinger for alle konsernets selskaper i en og samme tjeneste. Du velger hvordan du vil betale for bestillingen din og håndterer enkelt betalingene dine på elpy.com. I forbindelse med din søknad om betaling gjennom faktura eller konto hos oss, foretas en kredittsjekk for å evaluere din betalingsevne. Deretter sendes en bekreftelse fra kredittoplysningsselskapet vi samarbeider med. Ved ordre som overstiger din tidligere innvilgede kjøpsgrense, kan det bevilges en høyere kjøpsgrense, noe som genererer en undersøkelseskopi. Vi tilbyr disse betalingsmåtene:




Kort

Når du velger betalingsmåten Kort betaler du med kortet ditt direkte i kassen. Vi bruker 3D Secure og krypterer alltid kortnummeret, noe som gjør kjøpet ditt trygg. Vi godtar Visa og Mastercard. Debitering skjer direkte på kjøpstidspunktet. Kortbetalingen håndteres av Ellos AB.




Faktura


Med betalingsmetoden Faktura kan du selv velge om du ønsker å betale i slutten av neste måned eller måneden etter det (1 måned etter den måneden da kjøpet ble gjennomført). For faktura med betaling i slutten av påfølgende kalendermåned, tilsvarende ca. 30-60 dagers kredittid, påløper en administrasjonsavgift på 29 kr. På faktura med betaling i slutten av kalendermåneden som inntreffer 2-4 måneder etter den måneden da kjøpet ble gjennomført, tilsvarende ca. 60-120 dagers kredittid, påløper en administrasjonsavgift på 59 kr. Hvis du har rapportert en retur, vil fakturaen midlertidig bli satt på pause uten kostnad. For mer informasjon om betalingsmåten Faktura, vennligst se Vilkår for faktura.




Månedsfaktura - Samle kjøpene dine i løpet av en måned


Med betalingsmåten Månedsfaktura betaler du i slutten av måneden for en administrasjonsavgift på 29 NOK. Du vil bare motta en faktura per måned, uavhengig av om du har gjort et eller flere kjøp i løpet av fakturaperioden, som går omtrent fra midten av en måned til midten av neste måned. Hvis kjøpet ditt blir gjort rett i begynnelsen av en ny fakturaperiode, kan det derfor ta til neste måned før du mottar fakturaen. Dersom betaling ikke skjer innen betalingsfristen, påløper purringsavgift. Hvis betaling uteblir fullstendig, overføres fakturabeløpet automatisk til betalingsmåten Delbetalingskonto, vennligst se nedenfor for beskrivelse. Fakturaen sendes digitalt via e-post og SMS. For mer informasjon om betalingsmåten Månedsfaktura, vennligst se Vilkår for månedsfaktura.




Delbetalingskonto – Del opp betalingen av din ordre


Ved å velge betalingsmåten Delbetalingskonto kan du dele opp betalingen i inntil 36 måneder. Du kan velge å betale et valgfritt beløp, og du betaler kjøpet i det tempoet som passer deg. Du kan samle alle dine Elpy-kjøp på samme konto. En administrasjonsavgift på 29 NOK per måned debiteres. Effektiv årsrente er for tiden 29,91%, og nominell årsrente er 20,28%. Fakturaen sendes digitalt via e-post og SMS. For mer informasjon om betalingsmåten Delbetalingskonto, se: Vilkår for delbetalingskonto.




Del opp rentefritt – Rentefri delbetalingskonto


Velger du å dele opp betalingen rentefritt, kan du betale et mindre beløp hver måned i 3, 6, 12 eller 18 måneder, uten rente. Betal litt av gangen, og nyt tryggheten ved å vite at du har en fast månedskostnad i en gitt tid. Det tilkommer et månedlig administrasjonsgebyr på 39 NOK per måned samt et etableringsgebyr på 99 NOK, 199 NOK, 299 NOK eller 399 NOK (avhengig av antall måneder du har valgt) som legges til på din første faktura. Hvis fakturaen ikke betales innen den tid som er oppgitt på fakturaen, går fakturabeløpet automatisk over til betalingsmåten Delbetalingskonto, se ovenfor for ytterligere informasjon. Fakturaen sendes digitalt via e-post og SMS. Rentefri delbetalingskonto tilbys for bestillinger over 2000 NOK. For mer informasjon om betalingsmåten Del opp rentefritt, se Vilkår for Del opp rentefritt.






5. Avtale og avbryt bestilling


5.1 Avtale


Når du har fullført bestillingen, sender vi deg en ordrebekreftelse på at vi har mottatt bestillingen din. I de fleste tilfeller vil den sendes innen noen minutter, men noen ganger kan det ta litt lengre tid. Dersom du har bestilt på en helligdag, kan det ta til første arbeidsdag før e-posten sendes. Ordrebekreftelsen utgjør en bekreftelse på at det er inngått en avtale mellom deg og oss. Hvis vi av noen grunn ikke kan godkjenne bestillingen din, vil vi informere deg så snart som mulig.



5.2 Avbryt bestilling


I enkelte tilfeller er det mulig å avbryte en bestilling, men det avhenger av hvor langt behandlingen av den har kommet i systemene våre. I de fleste tilfeller går behandlingen veldig raskt. Hvis du vil avbryte bestillingen din, ring oss direkte på 63 00 18 20 så kan vi sjekke om det er mulig. Ellers har du mulighet til å benytte din angrerett og returrett i henhold til punkt 6 nedenfor.




6. Retur og bytte


6.1 Angrerett/returrett


Ifølge loven har du som forbruker angrerett innen 14 dager regnet fra den dagen du mottar varen din. For din bekvemmelighet tilbyr vi også en returrett på hele 30 dager fra den dagen du mottar varen din. Angreretten og returretten innebærer at du har rett til å angre kjøpet og få pengene tilbake uavhengig av årsak. Din angrerett/returrett gjelder alt på vår nettside unntatt spesialtilpassede produkter, dvs. varer som er produsert etter dine spesifikasjoner eller som på annen måte har fått et personlig preg. Uansett om du ønsker å benytte deg av den lovpålagte angreretten eller vår 30-dagers returrett, vil returen behandles på samme måte.

Du har rett til å åpne produktets emballasje og prøve/undersøke varen, men husk å håndtere det forsiktig og kun i den grad det er nødvendig for å fastslå dets egenskaper og funksjon. Hvis vårt returpersonell ved returbehandling vurderer at din håndtering av varen har ført til en verdiforringelse, kan det gjøres en avkorting for verdiforringelsen. Beløpet trekkes i så fall fra din tilbakebetaling.


For å bruke din angrerett/returrett trenger du ikke kontakte kundeservice, bare følg instruksjonene for retur som du finner i leveransen din og send tilbake varen innen 30 dager. Hvis du likevel ønsker å informere oss skriftlig om at du vil bruke din angrerett/returrett, er du velkommen til å kontakte oss via "Kundeservice" på vår nettside eller via kontaktopplysningene spesifisert i punkt 1.1 i disse generelle vilkårene. Det finnes også et standardskjema for bruk av angreretten som du kan bruke på Forbrukerrådets nettside www.forbrukerradet.no eller fyll ut angreskjemaet nedenfor og send det til oss. Hvis du kontakter oss via e-post, vil du motta en bekreftelse på at e-posten din er mottatt innen kort tid. Bruk av skjemaet er helt frivillig, det er altså ikke nødvendig å bruke det for å benytte deg av din angrerett/returrett.

Noter at det ikke regnes som utnyttelse av din angrerett/returrett hvis du bare unnlater å hente eller motta leveransen, uten å gi oss tydelig beskjed om at du benytter deg av angreretten. Da vil du bli belastet en avgift for uavhentede pakker, se avsnitt 6.3. For å unngå denne avgiften, anbefaler vi at du alltid henter ut varen din og deretter returnerer den hvis du har angret ditt kjøp.

Vær oppmerksom på at du må returnere produktet til oss uten unødig opphold og senest 30 dager etter den dagen du mottok varen. Du kan lese mer om hvordan du returnerer varen til oss i avsnitt 6.4.

Hvis du returnerer hele bestillingen din, vil vi refundere hele vareverdien og ordinære fraktavgift, men ikke eventuelle tillegsavgifter som påløper på grunn av ditt valg av et dyrere leveringsalternativ. Ordinær fraktavgift tilsvarer det billigste leveringsalternativet som er tilgjengelig for deg i kassen. Hvis du velger å returnere bare en del av bestillingen din, refunderer vi ikke ordinære fraktavgift eller tilleggsavgifter fordi disse avgiftene er uavhengige av hvor mange varer du bestilte.


Du betaler returfrakten. Ved retur av normalpakker koster returfrakten 55 NOK per pakke. Ved retur av større/tyngre varer koster returfrakten 450 NOK per pakke. Vær oppmerksom på at returfraktkostnaden for større/tyngre varer kan deles opp på to linjer i ditt returunderlag på grunn av systembegrensninger. Den totale returfraktkostnaden utgjør imidlertid 450 NOK. Les mer om tilbakebetaling i avsnitt 6.5.

Angreskjema

Fyll ut og returner dette skjemaet dersom du ønskjer å gå fra avtalen. Utfylt skjema sender du til:
Homeroom
501 86 Borås
Sverige
e-postadresse: customerservice@homeroom.no




Jeg/vi gir med dette melding om at jeg/vi ønskjer å gå ifrå avtalen om kjøp av følgende varer:


Varen ble mottatt den (dato):


Forbrukerens/forbrukernes navn:


Forbrukerens/forbrukernes adresse:


Dato:


Forbrukerens/forbrukernes underskrift (dersom papirskjema benyttes)





6.2 Bytterett


Hvis du har kjøpt en mindre vare, kan du vanligvis registrere returen din via vår returside på nettet. Hvis det er tilfellet, vil det være en QR-kode på returseddelen din som du skanner med mobilen din for å logge direkte inn på retursiden din. Du kan også logge inn på homeroom.no/returns og fylle inn returkoden som du finner på følgeseddelen. Hvis en vare er tilgjengelig i en annen størrelse og du har bestilt med faktura- eller delbetaling, kan du enkelt bytte størrelse direkte på retursiden. Velg returårsak for den aktuelle varen, hvis det er en annen størrelse tilgjengelig på lager, vil du bli spurt om du ønsker å bytte størrelse og alternativene vises. Erstatningsvaren sendes automatisk til deg uten fraktavgift og det opprettes en ny faktura for erstatningsvaren. Tilbakebetaling for den returnerte varen trekkes fra din eksisterende faktura så snart du har levert returen hos ditt utleveringssted. Returgebyr belastes for den varen du returnerer. Hvis pakken din mangler returkoden eller hvis du ønsker å gjøre en annen bytte (f.eks. til en annen farge), må du legge inn en ny bestilling via vår nettside.


6.3 Uavhentede pakker


Hvis du ikke henter pakken din eller nekter leveransen av din bestilling leveransen innen angitt tid, sendes den automatisk tilbake til oss. Når pakken din er håndtert ved retur, vil du få tilbakebetalt det du har betalt for varene i pakken/leveransen, bortsett fra eventuelle tilleggsavgifter. Du vil deretter bli belastet en uavhentingsavgift på 199 NOK, som tilsvarer økte administrasjonskostnader og avgifter fra transportørene våre. Hvis du har betalt med konto eller faktura, vil avgiften bli belastet på din faktura. Hvis du har betalt med kort, trekkes avgiften fra beløpet du får refundert til kortet ditt.


6.4 Slik returnerer du


Følg instruksjonene for retur som du finner i leveransen din, de varierer avhengig av typen vare/bestilling. Hvis du har kjøpt en mindre vare, kan du vanligvis registrere returen din via vår retursside på nettet. Hvis det er en QR-kode på returseddelen din, skanner du den med mobilen for å logge direkte inn på returssiden din. Du kan også logge inn på homeroom.no/returns og fylle inn returkoden som du finner på følgeseddelen din. Returner den ubrukte varen med alle merkelapper intakte i original emballasje. Hvis emballasjen er ubrukelig, går det bra å pakke den inn i tilsvarende emballasje. Vær nøye med å pakke godt slik at varen er beskyttet under transport.


Mangler du en returseddel/returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage en ny selv. Gå in på "Mine bestillinger" og velg "Skape returseddel/returetikett her" under den valgte bestillingen. Hvis alternativet ikke vises, vennligst kontakt oss via kontaktskjemaet som du finner her eller under "Kundeservice" på vår nettside. Vi anbefaler at du lagrer returkvitteringen innen du har fått beskjed om at returen din er behandlet, da dette er bevis på innlevert retur. Normalt tar en retur- eller reklamasjonsbehandling ca. 2 uker fra datoen du sendte varen tilbake, men kan ta noe lengre tid i forbindelse med ferier og høysesong.


Ved retur av normalpakker koster returfrakten 55 NOK per pakke. Ved retur av større/tyngre varer koster returfrakten 450 NOK per pakke. Vær oppmerksom på at returfraktkostnaden for større/tyngre varer kan deles opp på to linjer i ditt returunderlag på grunn av systembegrensninger. Den totale returfraktkostnaden utgjør imidlertid 450 NOK. Hvis returen din er en reklamasjon, eller hvis du mottok feil vare, belastes ingen returfrakt.


6.5 Tilbakebetaling


När du utövar din ångerrätt/returrätt sker återbetalning utan onödiga dröjsmål och senast inom 14 dagar från att vi mottagit eventuellt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrNår du utøver din angrerett/returrett vil tilbakebetaling skje uten unødvendig forsinkelse og senest innen 14 dager fra vi mottar eventuell melding om at du ønsker å benytte deg av din angrerett/returrett. Vi vil imidlertid ikke gjøre tilbakebetalingen før vi har mottatt varen som er returnert, eller du har fremlagt bevis for at varen er returnert, avhengig av hva som skjer først.


Hvis en tilbakebetaling skal skje på grunn av en reklamasjon, vil tilbakebetalingen skje uten unødvendig forsinkelse. Imidlertid kan det noen ganger ta litt lenger tid, da det for hovedsakelig elektroniske produkter kan være nødvendig med feilsøking/reparasjon før tilbakebetaling blir aktuelt.


Tilbakebetaling skjer via samme betalingsmåte som ble brukt da bestillingen ble gjort. Ved kortkjøp blir tilbakebetalingen gjort til samme betalingskort som pengene ble trukket fra, vær oppmerksom på at det tar noen ekstra dager før du ser dette på kontoen din på grunn av bankens behandlingstid. Hvis du har en kreditt etter et fakturakjøp, vil du motta en e-post fra Elpy med instruksjoner for enkel utbetaling via elpy.com. Hvis du har en kreditt etter kjøp med delbetaling eller månedsfaktura, kan du velge å la kreditten ligge, og den vil bli trukket fra neste gang du handler hos oss med delbetaling eller månedsfaktura. Vær oppmerksom på at beløpet ikke trekkes i kassen når du gjør bestillingen din, men trekkes fra din neste faktura. Tilbakebetaling vil skje via Trustly. Hvis du trenger ytterligere hjelp, kan du ringe Elpy/Resurs Bank kundeservice på 21 03 30 99.



7. Reklamasjon


Hvis varen din er defekt eller det er feil eller forsinkelse i leveringen, kan du klage på varen/kjøpet. Ifølge Forbrukerkjøpsloven er vi ansvarlige for feil i varen i 2 år, regnet fra datoen du mottok varen, forutsatt at feilen er opprinnelig og ikke skyldes f.eks. feilaktig bruk av varen. Dersom varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. Husk imidlertid at du må klage innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en feil. Klager fremsatt innen 2 måneder anses alltid for å være fremsatt i tide. Vi anbefaler derfor at du sjekker varen din innen rimelig tid etter at du har mottatt den. Vær forsiktig så du ikke forverrer en feil ved å fortsette å bruke varen etter at du har oppdaget feilen. Ved godkjent reklamasjon gjelder dine rettigheter i henhold til Forbrukerkjøpsloven.


Hvis det gjelder en transportskade, vennligst les mer i avsnitt 7.1.


For at reklamasjonsprosessen skal gå så smidig som mulig, ber vi deg vennligst å kontakte oss via reklamasjonsskjemaet som du finner her eller under "Kundeservice" på vår nettside. Du finner også våre kontaktopplysninger under avsnitt 1.1. Beskriv feilen og legg ved bilder av skaden/eventuelt skadet emballasje, gjerne tatt fra ulike vinkler. Kundeservice vil deretter komme tilbake med forslag til løsning avhengig av hva slags feil det er. Hvis du godtar en eventuell prisavslag/kompensasjon som løsning, frasier du deg fremtidig reklamasjons- og returrett for den spesifikt kompenserte feilen. Hvis du ønsker å sende tilbake varen direkte for vurdering uten å kontakte oss, følger du returinstruksjonene som du finner i leveransen din. På returskjemaet angir du at varen er skadet.


Mangler du en returseddel/returetikett, kan du i de fleste tilfeller lage en ny selv. Logg inn på "Mine bestillinger" og velg "Skape returseddel/returetikett her" under rett bestilling. Hvis alternativet ikke vises, kan du bestille nye via kontaktskjemaet som du finner her eller under "Kundeservice" på vår nettside. Lagre returkvitteringen inntil reklamasjonen din er behandlet av oss. Hvis du selv ønsker å ordne returen til oss, ber vi deg sende varen til vår returadresse som du finner under avsnitt 1.1. Du kan lese mer om hvordan du returnerer varen til oss i avsnitt 6.4.


Når vi har mottatt den klagede varen avgjør vår returavdeling om reklamasjonen godkjennes. For de fleste typer varer kanselleres kjøpet ved godkjent reklamasjon og tilbakebetaling skjer. For enkelte typer varer, som for eksempel elektroniske produkter, blir det vanligvis utført reparasjon eller bytte til ny vare før tilbakebetaling, dersom det er mulig. Dersom kjøpet ditt heves, kan vi i enkelte tilfeller ha rett til å foreta bruksfradrag, som betyr at du kan bli forpliktet til å betale oss kompensasjon for bruken du har hatt av varen. I dette tilfellet trekkes dette fra tilbakebetalingsbeløpet. Tilbakebetaling blir gjort uten unødvendig forsinkelse og via samme betalingsmåte som ble brukt ved kjøpet. Les mer om tilbakebetalinger i avsnitt 6.5.


I tilfelle av en godkjent reklamasjon er vi ansvarlige for frakt, eventuelle tilleggsavgifter og returfrakt for varen du har reklamert. Består bestillingen din av fler varer enn den du reklamerer, refunderer vi ikke frakt eller tilleggsavgifter fordi disse avgiftene er uavhengige av hvor mange varer du bestilte. Men vi står selvfølgelig for returfrakten. Om vi ikke godtar reklamasjon, sendes varen tilbake til deg.



7.1 Transportskader


Oppdager du at emballasjet har skader ved levering er viktig at det blir utført en transportskade rapport. Dette gjør du enkelt i samband med sjåfør ved leveringstilfellet. Du har også mulighet å melder ifra til PostNord innen 4 timer etter utført levering, her hjelper deres kundeservice med å opprette en skaderapport. Du har også valget å motta varen for å se hvor stort skadeomfanget er, eller så kan du velge at sjåfør tar med seg varen i retur til oss. Transportskade rapporten er viktig for oss når det kommer til reklamasjonsrett hos transportør, og vi er takknemlige for din hjelp. Etter du har gjort transportskaderapport, send oss en e-post via vårt reklamasjonsskjema som du finner her eller under "Kundeservice" på vår nettside. Vi vil hjelpe deg videre i forhold til reklamasjonsrett, og retur.



8. Øvrig


8.1 Gavekort


Vi selger selvfølgelig gavekort. Skriv ”gavekort” i søkefeltet på nettstedet vårt så får du opp hvilke som vi tilbyr. Oppgi mottakerens e-postadresse, navn og en hilsen. Du betaler som vanlig i kassen og gavekortet sendes via e-post til den oppgitte e-postadressen. Gavekort kan kun bestilles mot kortbetaling. Gavekortet har en unik kode som oppgis i kassen når man vil bruke det. Handler du ikke for hele beløpet med en gang er det bare å bruke samme kode ved neste kjøp. Gyldighetsperioden for gavekort er 24 måneder.


8.2 Elektronikkgaranti


Alle elektroniske apparater som vi selger har minst ett års garanti. Du finner informasjon om varens spesifikke garantiperiode under varens produkttekst her på vår nettside. Din faktura eller følgeseddel gjelder som garantibevis og en eventuell reparasjon tar vanligvis mellom 2-5 uker. Tenk på at garantien ikke gjelder om produktet har blitt håndtert på feil måte. Oppleves produktet som feilaktig er det viktig at du har lest igjennom bruksanvisningen nøye før produktet sendes tilbake til oss, for å bli sikker på at den har blitt installert/håndert korrekt. På denne måten undgår du eventuelle kostnader som kan påløpe deg om autorisert verkstedet bestemmer at saken er en garanti sak. Alle elektriske produkter som vi selger har en manual på et nordiskt språk. Om ett produkt ikke har en manual på et nordisk språk skal dette stå i varens produkttekst.


8.3 Elretur


Alle kasserte elektriske produkter skal tas hånd om for å forbedre miljøet. Vi er tilknyttet Norsirk som gjenvinner og tar hånd om elreturer på en sikker måte.


8.4 Bedrageri


Vi politianmelder alle bedragerier og datainnbrudd samt forsøk på disse som er rettet mot oss som selskap. Vi forbeholder oss retten til å avvise din bestilling eller kansellere ditt kjøp dersom vi har grunn til mistanke om bedrageri, datainnbrudd og/eller annet misbruk av vår nettside.


8.5 Support og tilgjengelighet


Vår målsetning er å besvare spørsmål via e-post innen 24 timer fra vi har mottatt spørsmålet ditt. Tidsangivelsen gjelder kun i våre åpningstider (hverdager 07:30-19:00) og for henvendelser angående allerede utførte bestillinger, reklamasjoner eller angrerett. Hvis vi ikke har besvart e-posten din innen 48 timer, vil vi informere deg om forsinkelsen.


8.6 Feilaktige priser og fargegjengivelse


Vi streber alltid etter å ha korrekt informasjon på vår nettside, men av og til kan det dessverre bli feil. Prisen på en vare eller annen tilhørende informasjon kan i enkelte tilfeller være feilaktig. Hvis feilen oppdages før levering, og det er en åpenbar trykk-, skrive- eller priskrivfeil som du har oppdaget eller burde oppdaget, forbeholder vi oss retten til å kansellere ditt kjøp og refundere deg for varen. Hvis dette skjer, vil vi selvfølgelig kontakte deg. Vi tar også forbehold om trykkfeil og unøyaktigheter i vår markedsføring og nyhetsbrev, samt feil i varelageret. Forskjellige skjermer og skjerminnstillinger kan påvirke fargegjengivelsen av varer på vår nettside, og vi kan derfor ikke garantere at nyansene på varene stemmer helt overens.


8.7 Tvister


Ved tvister som vi ikke lykkes å løse, anbefaler vi at du henvender deg til Forbrukertilsynet, www.forbrukertilsynet.no eller Postboks 2862 Kjørbekk, 3702 Skien. Vi følger alltid deres anbefalinger i tvister. Du kan også benytte deg av en online tvisteløsning for klagesaker som finnes tilgjengelig på EU-kommisjonens nettsted: https://ec.europa.eu/odr. For informasjon om hvilke rettigheter du har som forbruker, anbefaler vi at du besøker det norske forbrukerrådets nettside www.forbrukerradet.no.>


8.8 Force majeure


Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for Homeroom å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeure, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeure regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.



Disse vilkårene ble oppdatert: 01.10.2024